Pengikut Setia~

Thursday 1 December 2011

Langit Biru Yang Luas...


Kita seringkali memandang langit, melihatnya namun pernahkah kita terfikir sesuatu tentang langit? Kita melihat langit, awan gelap dan kita berkata, "nak hujan la..". Kita melihat langit, matahari terik dan kita berkata, "panas la hari ni..". Namun kita jarang berfikir tatkala melihat langit waktu itu.. Awan gelap menandakan hujan akan turun atau mungkin mendung, namun keindahan pemandangan tatkala itu jarang kita fikirkan. Hujan itu penuh dengan nikmat, membasahi bumi dan menyuburkan segala pertanian. Aku pernah terbaca..




"Allah menjadikan sesuatu kejadian itu berpasang-pasangan, siang dengan malam, matahari dengan bulan dan hujan itu pasangannya adalah tanah. Tanah yang dipenuhi dengan hasil bumi disirami dengan hujan, kemudian akan lahirlah pokok-pokok yang menghijau, tanaman yang dijadikan makanan, bunga-bunga yang menjadi hiasan."


Hujan itu banyak kelebihannya, namun kadang kala manusia yang memudaratkannya. Mengapa berlaku banjir kilat? Salah hujankah? Banjir kilat diakibatkan oleh tangan-tangan manusia yang rakus mengejar era pembangunan sehingga mereka lupa dan alpa tentang alam sekitar. Salah hujankah? Atau langit yang perlu dipersalahkan? Seseorang pernah berkata padaku:


"Jangan asyik menyalahkan sesuatu perkara yang terjadi, setiap kejadian itu ada hikmahnya. Andai kata kita menyalahkan sesuatu kejadian itu, itu bermakna kita menyalahkan Allah atas qada dan qadarNya.. Adakah kita sebagai seorang hamba layak menyalahkan Pencipta kita?"


Aku adakalanya terlupa dengan perkara ini. Namun mujurlah ada dia yang seringkali mengingatkan. Aku punya keluarga yang sentiasa ada bersamaku di saat susah senangku. Aku ada dia yang tak putus-putus memberi sokongan juga nasihat. Juga teman-teman yang menyokong dari belakang menjadikan aku kuat untuk bangun berdiri semula andai jatuh.


Jika matahari terik kita merungut bahawa hari itu panas, namun pernahkah kita sesekali memandang ke atas langit dan melihat langit saat itu? Langit yang biru ditemani awan-awan yang berarak perlahan disulami dengan tiupan angin yang lembut. Betapa indahnya saat itu. Dan ada ketikanya matahari akan hilang, bersembunyi di balik awan. Dari celahan awan itu dapat kita lihat sinaran cahaya matahari itu, itulah keindahan ciptaan Tuhan. Subhanallah.. Pernahkah kita berfikir? Jika langit cerah matahari terik kita meminta-minta supaya mendung atau hujan, jika langit gelap dan hujan turun kita meminta-minta supaya langit cerah.. Pernahkah kita berfikir? Apa yang kita mahukan? Kita selalu meminta, tapi pernahkah kita memberi? Manusia seringkali terlupa, kerapkali alpa dan acapkali cuba mencari kekurangan tetapi tak pernah cuba memberi kelebihan.


Dan aku, berdiri di atas bumi ini, sebagai seorang pelakon di pentas dunia melihat ke atas langit itu. Dan hati ini berkata: "Langit tu sebenarnya luas."

-BLUE SKY LOVER-

5 comments:

  1. entri menarik...tp kalo bole..tulisan tu besarkan dan warna putih...better kot...lg mudah nak baca

    ReplyDelete
  2. entri nie eyra suka sgt. . hu3. . bolh wt karangan lagi panjang. . hu3

    ReplyDelete
  3. bg0s2 .. i like but pnjngkn lha lgi ayt ny . HEHE ..

    ReplyDelete
  4. pnjangkan lagy...hehehe...
    nanti laa kne pikir2 kan lagy.. xD

    ReplyDelete

√ Verified Official Sky Lover © THIS DAYS Official Blogger