Pengikut Setia~

Tuesday 11 December 2012

Nur Evabalqis



12 November bermula kisah sedih mereka. Ayie mengajak Eva untuk keluar berjalan-jalan. Pantai Bersih,Penang tempat yang ingin dituju Ayie. Seperti biasa, ayah Eva menjadi pemandu untuk perjalanan mereka. Kemana pun mereka pergi ayah Eva yang akan menghantar mereka. Sampai di destinasi ayah Eva meninggalkan mereka berdua sendirian. "Pendek, sayang kamu," kata Ayie sambil memberikan senyuman comel. "Sayang kamu jugak Si Budak Tinggi," kata Eva sambil memerli Ayie. Saat itu adalah saat terakhir mereka mengatakan kata-kata itu.

Berjalan-jalan mereka ditepi pantai sambil tersenyum gembira. Kemudian mereka duduk di batu-batuan di tepi pantai.
Ayie : Sayang, cuba kamu tengok tu. Senja semakin merah. Cantikkan?
Eva : Yup. Cantik. Tapi budak pendek yang awak cakap ni lagi cantik rasanya.
Ayie : Okaylah, awak cantik. Tapi nanti senja itu tak lagi merah, dan hidup tak lagi meriah.
Eva : Saya akan cuba buat 'Si Tinggi' saya ni happy dan meriah. *Senyum manis.
Ayie : Baiklah. Sayang kamu. >.<

Kemudian tiba-tiba Eva rebah dihadapan Ayie. Ayie terdiam. Ayie terkejut. Dia sangkakan bahawa itu hanyalah helah Eva mahu permainkan dia. Tapi tidak. Ada sesuatu yang tidak kena dengannya. Mukanya pucat. Ada seseorang lelaki menelefon Ambulans. Ayie rasa seperti mati, rasa dengan sangat terkejut saat mereka membawa Eva di dalam ambulans. Ayie mengikuti Eva ke hospital. Saat Ayie melihat Eva, mukanya sangat pucat. Matanya sedikit terbuka, dan Ayie terus menatapnya. Ayie memegang tangannya dan berkata, "Aku sayang kamu." Tetapi Ayie ingin berkata lebih banyak lagi. Ayie bahkan dapat menulis sebuah novel tentang segala erti dirimu bagiku. "Bagaimana aku harus melalui semua ini?" Ayie terfikir dalam hatinya.

Tiba di hospital, doktor memeriksa Eva. Beberapa minit kemudian doktor keluar dari bilik rawatan dan berkata pada Ayie dan ayah Eva bahawa Eva terkena penyakit tumor otak (barah otak) kerana ada radiasi pada otak. Eva berada dalam keadaan kritikal. Banyak tanda-tanda yang terjadi pada Eva. Tapi Eva menganggap sakit biasa. Sakit kepala yang teruk, gangguan penglihatan, hilang daya imbangan, lemah atau kebas badan antara terjadi kepada Eva. Doktor juga berkata lagi sebulan Eva harus melakukan pembedahan. Sejak itu Ayie sering ke rumah Eva kerana risau dan sedih. Pada hari pembedahan Eva, Ayie datang ke hospital bersama ayah Eva. Setelah satu jam 15 minit Ayie menunggu, doktor telah melakukan yang terdaya. Eva disahkan meninggal. Ayie mulai menangis, seluruh tubuhnya sakit. "Aku ingin pergi dari semua orang" Ungkapan hati Ayie. Dan dia keluar dari bilik itu, tetapi dia tahu dia harus mengucapkan selamat tinggal.

Sudah beberapa minggu sejak Eva meninggalkan Ayie, dan Ayie masih mengingatkan pada Eva. Lagu-lagu mereka bersama sentiasa didengar Ayie, restoran tempat mereka menyambut hari jadi sering Ayie datang. Tetapi apa yang bisa Ayie lakukan adalah merasa bersyukur atas waktu-waktu yang sudah dia miliki. Ayie menyedari bahwa jika kamu mencintai seseorang, kamu harus selalu merasa bahagia bersamanya setiap waktu. Eva pernah berpesan, buatlah kenangan-kenangan yang baik daripada yang buruk - karena tidak peduli apapun yang terjadi, kenangan baik adalah kenangan yang selalu ingin kamu ingat kembali. Sekarang tanah perkuburan Eva satu-satunya tempat mereka bertemu.






"Buatlah kenangan-kenangan yang baik daripada yang buruk - karena tidak peduli apapun yang terjadi, kenangan baik adalah kenangan yang selalu ingin kamu ingat kembali." - Nur Evabalqis, 2010

1 comment:

√ Verified Official Sky Lover © THIS DAYS Official Blogger